Wednesday, December 22, 2021

Att skriva en stipendieuppsats

Att skriva en stipendieuppsats



Se detta exempel på orduppsats och lär dig hur du skriver en uppsats som är unik för dina erfarenheter. Med ett gemensamt ämne som gör gemensamma kopplingar och använder ett gemensamt språk i. Catalyzing Creativity Club C3, som grundades för två år sedan, ger studenter i vårt samhälle möjlighet att fullfölja sin passion och sina ambitioner utanför klassrummet. Så här, skriva en stipendieuppsats, till exempel:. Tips för stipendieuppsats Din stipendieuppsats kommer att vara din primära skriva en stipendieuppsats ibland enda form av kommunikation med den organisation som beviljar stipendiet. Det betyder att skriva med din egen röst och ton. Vad gjorde du åt det?





Steg för att skriva en stipendieuppsats



Hur vet jag att dessa är de vanligaste stipendiemeddelandena? Vad letar högskolor och organisationer efter i en stipendieuppsats? Hur skriver jag en kreativ stipendieuppsats som sticker ut? Kan jag återanvända stipendieuppsatser som högskoleuppsatser i. personligt uttalande eller kompletterande uppsatser — och, skriva en stipendieuppsats så hur? Här är de 10 vanligaste frågorna om stipendieuppsatser:. Vilken inverkan har sport haft på ditt liv? Eller någon annan friidrottsrelaterad fråga. Hur har du bidragit till din gemenskap, skriva en stipendieuppsats, eller vilken samhällstjänst du har tillhandahållit? Berätta om en gång du misslyckades och vad du lärde dig av det. Berätta för oss om en tid då du hade en övertygelse eller idé utmanad. Jag älskar både College Greenlight och Going Merry.


De har båda bra sökmotorer. Testa faktiskt båda! Organisationer i. Kom sedan tillbaka. Varför ska man ansöka om ett gäng stipendier? Det här är i princip en stor lista över alla dina stipendieuppsatser organiserade efter prompt, förfallodatum, ordgräns, etc. Varför göra detta? Klicka här för en nedladdningsbar stipendiespårare som du kan ladda ner och anpassa. Vänta: Jag kan göra det? Ja, det kan du absolut. Jag kallar detta... Som ett snabbt exempel, lägg märke till hur du kan skriva en uppsats som svarar på alla dessa frågor:. Hur är du unik? Diskutera din bakgrund, skriva en stipendieuppsats, identitet, intresse eller talang [Liknande med vanlig app-uppmaning 1]. Uppsatsen berättar om: vem som är författare.


Skriv en uppsats som fungerar för flera uppmaningar. Den korta versionen: lägg alla dina uppmaningar i din uppsatsspårare och färgkoda dem baserat på vilka uppmaningar som verkar vara lika, skriva en stipendieuppsats. Kopiera och klistra sedan in uppmaningar av samma färg överst på en tom sida och brainstorma ämnen som kan fungera för varje grupp av uppmaningar. När du skapar din disposition och börjar ditt utkast, tänk på de olika uppmaningarna. Klicka här för mer information om denna teknik, inklusive en steg-för-steg-guide för att skriva en superuppsats med exempel.


Denna stipendiefråga är vidöppen. Och med det menar jag att du i stort sett kan göra vad du vill med den. Föredrar en YouTube-video? När jag var sex år gammal stod jag inlåst på toaletten. Oavsett vilket visste jag vad som hände: min pappa arresterades för övergrepp i hemmet. Att leva utan en pappa innebar att det var knappt med pengar, mamma arbetade två jobb och min bror och jag tog hand om varandra när hon jobbade. Under en kort tid kvaliteten på skriva en stipendieuppsats livet började sakta förbättras när vår snart blivande styvpappa blev en integrerad del av vår familj. Han uppmärksammade behoven hos min mamma, min bror och mig. Jag lagade mat, Jose städade, jag klädde på Fernando, Jose lade honom i säng. Vi gjorde vad vi var tvungna att göra. Som papperslösa invandrare och med lite eller ingen skriva en stipendieuppsats runt omkring oss var vi tvungna att lita på varandra, skriva en stipendieuppsats.


Eftersom vi var rädda för att ett avslöjande av vår status skulle riskera utvisning, höll vi oss för oss själva när vi hanterade ekonomiska och medicinska problem. Jag undvek att åka på vissa skolresor, och ibland blev jag avskräckt från att ens träffa nya människor. Jag kände mig isolerad och ibland desillusionerad; mina betyg började sjunka. Med tiden dock, skriva en stipendieuppsats, Jag blev fast besluten att förbättra livskvaliteten för min familj och mig själv. Utan en fadersgestalt för att lära mig de saker en pappa kunde, blev jag min egen lärare. Jag lärde mig hur man fixar en cykel, hur man simmar och till och med hur man pratar med tjejer. Jag blev fyndig, fixade skor med tejpremsor, och jag fick till och med ett jobb för att hjälpa till att betala räkningar. Jag blev lika självständig som Att skriva en stipendieuppsats kunde för att minska tiden och pengarna som mamma behövde lägga på att uppfostra mig.


Jag arbetade även med att tillämpa mig konstruktivt på andra sätt. Dessa förändringar inspirerade mig att hjälpa andra. Jag blev president för California Scholarship Federation, och gav studenter information för att förbereda dem för college, samtidigt som jag skapade möjligheter för mina kamrater att spela en större roll i vårt samhälle. Jag började undervisa barn, tonåringar och vuxna i en mängd olika ämnen, från grundläggande engelska till hemförbättring och till och med Calculus. Och jag har ännu inte sett den person som Fernando kommer att bli. Inte för att jag måste. För att jag väljer att. Skapa din stipendieuppsatsspårare och kontrollera vilka andra ämnen som denna uppmaning kan överlappa med. Skapa en disposition som fungerar för alla potentiella överlappande uppmaningar. Skriv ett utkast med hjälp av resurserna länkade ovan, särskilt den kostnadsfria guiden.


Revidera din uppsats med den här övningen. Använd Great College Essay Test för att se hur din uppsats kan förbättras, skriva en stipendieuppsats, revidera sedan efter behov tills din uppsats är stabil, skriva en stipendieuppsats. Dela den med personer du litar på och revidera igen vid behov. Skicka in din uppsats och andra nödvändiga dokument innan deadline. Klicka här för fler bra exempel på uppsatser som berättar mycket om deras författare och skrevs med hjälp av resurserna som länkas ovan. Jag tror att skillnaden mellan en tråkig uppsats och en uppsats som sticker ut är denna:.


ett vanligt ämne. un gemensamma anslutningar. gemensamma prestationer. ett vanligt språk. Ämne: Vissa sporter som basket är vanligare än andra som fallskärmshoppning inomhus. Mer information om en sekund. Prestationer: Vissa utmärkelser som att vinna en lokal eller statlig turnering är vanligare än andra som att vara den enda kvinnan i ditt brottningslag, till exempel, eller att spela för ett landslag. Med ett gemensamt ämne som gör gemensamma kopplingar och använder ett gemensamt språk i. Välj först ett klyschigt ämne som skriva en stipendieuppsats kan användas för en uppsats.


Ta fotboll, till exempel. Steg 1: Brainstorma klichéversionen av din uppsats. Berätta först vad den typiska fotbolls- eller uppdragsuppsatsen kommer att fokusera på. Ta en titt på den här listan över värden och tänk på några klichévärden som du tror att den typiska uppsatsen skulle fokusera på. En klichékoppling för [fotboll] kan vara [lagarbete, ansvar, hårt arbete, etc. En klichékoppling för en [missionsresa] kan vara [hjälpa andra, hårt arbete, passion, etc, skriva en stipendieuppsats. Steg 2: Kom på ovanliga värden. Nästa, brainstorma värden som kanske inte normalt är förknippade med fotboll eller en uppdragsresa. En ovanlig koppling till [fotboll] kan vara [resursförmåga, sunda gränser, kritiskt tänkande, etc, skriva en stipendieuppsats.


En ovanlig koppling till [en uppdragsresa] kan vara [lugnhet, ansvarighet, praktiska egenskaper, etc. Om du kan hitta ett ovanligt samband kan du hitta skriva en stipendieuppsats, om du kan hitta två kan du hitta tre, och om du kan hitta tre så har du tillräckligt med innehåll för en hel uppsats. Steg 3: Knyt värdet till ett specifikt exempel från ditt liv. Som hörnback skannar jag noggrant och systematiskt offensiven och letar efter nyanser i formationen innan quarterbacken knäpper bollen, allt på några sekunder.


Se hur det ger en mer intressant fotboll skriva en stipendieuppsats Detta kan ta lite tid, men ha tålamod och håll dig till det. Steg 4: Bestäm en beställning för dina uppgifter och skriv ett utkast. Försök sedan med ett utkast. För en mer omfattande guide som förklarar hur man skriver en uppsats för fritidsaktiviteter som kan fungera för andra högskoleuppsatser och stipendieuppmaningar, klicka här. Steg 1: Föreställ dig en minifilm med de ögonblick som ledde dig till ditt intresse och skapa en enkel punktöversikt:. Grundskola: Skaffa min första dinosaurieleksak och läsa dinosaurieböcker. Mellanstadiet: Besöker museer, ser vatten i mikroskop. Gymnasie: Gör research online, får praktik där vi analyserade hjärnvågor och dissekerade en stingrocka.


Det gör det också lättare att skriva övergångar, skriva en stipendieuppsats.





hoop dreams uppsats



På samma sätt undvik blomstrande språk till förmån för mer kortfattade meningar. Följande känsla känns alltför allmän och ordrik:. Denna omskrivning uttrycker samma idé på ett mycket mer kortfattat sätt:. Vi vet alla att utropstecken indikerar spänning! Ärligt talat älskar vi utropstecken! Och samtidigt som att vinna ekonomiskt stöd i form av stipendier ÄR väldigt spännande, kan för många utropstecken vara överdrivet. I det här fallet kan du använda utropstecken mer fritt. Många tror felaktigt att ett utropstecken kommer att göra en mening kraftfullare. Men sanningen är att bemyndigande uttalanden ger en kraft utan en. Dessa egenskaper är enorma på en stipendieuppsats. Uppsatsläsare letar inte bara efter den svåraste historien när de utser en vinnare, utan snarare en komplett berättelse som inkluderar hur studenten har arbetat för att övervinna utmaningen.


Dessutom rekommenderar vi att du fokuserar på en central händelse eller upplevelse - som tenderar att läsas som mer kraftfull, särskilt när den står inför en ord- eller teckenbegränsning. Det betyder att skriva med din egen röst och ton. Så länge du håller det professionellt vill läsarna att du ska låta som DIG. Håll det rent och klart, men håll det också på riktigt! Är detta definitionen av ett ödmjukt skryt? Din stipendieuppsats är ett bra ställe att dela med dig av dina prestationer. Din karaktär, hängivenhet och integritet bör komma igenom naturligt i ditt skrivande. De flesta stipendieuppsatser är ganska korta, så undvik att svälla din uppsats med tacksamhet och beröm för möjligheten.


Använd dina karaktärs- och ordtilldelningar för att svara noggrant på uppmaningen istället! Om du har plats är ett kort tack tankeväckande och lämpligt. Artig men rakt på sak. Så revidera, revidera, revidera! Gå bort från ditt arbete för att rensa ditt sinne och kom sedan tillbaka till det. Välj en pålitlig lärare, kamrat eller vän och var öppen för deras förslag till förbättringar. En välplanerad uppsats har mycket större chans att vinna än en du vevar fram i sista minuten. Vi rekommenderar att ge dig själv minst 2 veckor innan deadline för en uppsats för att brainstorma, skriva utkast och revidera din uppsats. Helst bör du lämna ett par dagar mellan vart och ett av dessa stadier av uppsatsskrivningsprocessen. Denna paus hjälper dig att undvika utbrändhet för att skriva uppsatser. Om uppsatsuppmaningarna och anvisningarna är nästan identiska mellan en stipendieansökan och en annan, kan du återanvända uppsatsen.


Och detta kommer att spara massor av tid! Ditt svar på båda uppmaningarna kommer förmodligen att vara detsamma, eller hur? Skriv uppsatsen för en ansökan. Återanvänd och anpassa sedan samma uppsats för att passa ordantalet, vägbeskrivningar, etc. av den andra ansökan. Coca Cola Foundation i din uppsats, kom ihåg att byta namn när du återanvänder uppsatsen för en annan stipendieansökan! Det gör vi säkert. Oavsett om du tycker att de rullar på Instagram eller håller dem uppsatta ovanför ditt skrivbord, kan ett bra citat vara mycket stärkande. Jag vill gå på college så att jag kan bli sjuksköterska och förändra världen. Den här uppsatsen handlar om dig, så kända citat är bara en distraktion.


Namnet på spelet för att vinna stipendier sticker ut från mixen. Plattituder är vanliga, alltför förenklade uttalanden som folk använder hela tiden. Illustrera specifikt hur saker och ting kommer att förändras om du vinner stipendiepengarna. Många stipendieuppsatser ber dig att diskutera hur att vinna ett stipendium skulle påverka dig. Och det är ofta här klyschorna smyger sig in. Klichéer är fraser, berättelser eller teman som överanvänds till den grad att de förlorar sin kraft och mening. Många klichéer involverar en person som med lite hjälp vänder på det hela och vinner.


I verkligheten ÄLSKAR vi en Askungens historia lika mycket som någon annan. Testa faktiskt båda! Organisationer i. Kom sedan tillbaka. Varför ska man ansöka om ett gäng stipendier? Det här är i princip en stor lista över alla dina stipendieuppsatser organiserade efter prompt, förfallodatum, ordgräns, etc. Varför göra detta? Klicka här för en nedladdningsbar stipendiespårare som du kan ladda ner och anpassa. Vänta: Jag kan göra det? Ja, det kan du absolut. Jag kallar detta... Som ett snabbt exempel, lägg märke till hur du kan skriva en uppsats som svarar på alla dessa frågor:. Hur är du unik? Diskutera din bakgrund, identitet, intresse eller talang [Liknande med Vanlig App-prompt 1]. Uppsatsen berättar om: vem författaren är Prompt 1 , hur hon är unik Prompt 2 , hur hon misslyckades och lärde sig av erfarenheten Prompt 3 , och även hennes akademiska mål och karriärmål Prompt 4.


Skriv en uppsats som fungerar för flera uppmaningar. Den korta versionen: lägg alla dina uppmaningar i din uppsatsspårare och färgkoda dem baserat på vilka uppmaningar som verkar vara lika. Kopiera och klistra sedan in uppmaningar av samma färg överst på en tom sida och brainstorma ämnen som kan fungera för varje grupp av uppmaningar. När du skapar din disposition och börjar ditt utkast, tänk på de olika uppmaningarna. Klicka här för mer information om denna teknik, inklusive en steg-för-steg-guide för att skriva en superuppsats med exempel. Denna stipendiefråga är vidöppen. Och med det menar jag att du i stort sett kan göra vad du vill med den. Föredrar en YouTube-video? När jag var sex år gammal stod jag inlåst på toaletten.


Oavsett vilket visste jag vad som hände: min pappa arresterades för övergrepp i hemmet. Att leva utan en pappa innebar att det var knappt med pengar, mamma arbetade två jobb och min bror och jag tog hand om varandra när hon jobbade. Under en kort period började kvaliteten på våra liv sakta att förbättras eftersom vår snart blivande styvpappa blev en integrerad del av vår familj. Han uppmärksammade behoven hos min mamma, min bror och mig. Jag lagade mat, Jose städade, jag klädde på Fernando, Jose lade honom i säng. Vi gjorde vad vi var tvungna att göra. Som papperslösa invandrare och med liten eller ingen familj omkring oss var vi tvungna att lita på varandra. Eftersom vi var rädda för att ett avslöjande av vår status skulle riskera utvisning, höll vi oss för oss själva när vi hanterade ekonomiska och medicinska problem.


Jag undvek att åka på vissa skolresor, och ibland blev jag avskräckt från att ens träffa nya människor. Jag kände mig isolerad och ibland desillusionerad; mina betyg började sjunka. Med tiden blev jag dock fast besluten att förbättra livskvaliteten för min familj och mig själv. Utan en fadersgestalt för att lära mig de saker en pappa kunde, blev jag min egen lärare. Jag lärde mig hur man fixar en cykel, hur man simmar och till och med hur man pratar med tjejer. Jag blev fyndig, fixade skor med tejpremsor, och jag fick till och med ett jobb för att hjälpa till att betala räkningar. Jag blev så självständig jag kunde för att minska tiden och pengarna som mamma behövde lägga på att uppfostra mig. Jag arbetade även med att tillämpa mig konstruktivt på andra sätt. Dessa förändringar inspirerade mig att hjälpa andra. Jag blev president för California Scholarship Federation, och gav studenter information för att förbereda dem för college, samtidigt som jag skapade möjligheter för mina kamrater att spela en större roll i vårt samhälle.


Jag började undervisa barn, tonåringar och vuxna i en mängd olika ämnen, från grundläggande engelska till hemförbättring och till och med Calculus. Och jag har ännu inte sett den person som Fernando kommer att bli. Inte för att jag måste. För att jag väljer att. Skapa din stipendieuppsatsspårare och kontrollera vilka andra ämnen som denna uppmaning kan överlappa med. Skapa en disposition som fungerar för alla potentiella överlappande uppmaningar. Skriv ett utkast med hjälp av resurserna länkade ovan, särskilt den kostnadsfria guiden. Revidera din uppsats med den här övningen. Använd Great College Essay Test för att se hur din uppsats kan förbättras, revidera sedan vid behov tills din uppsats är stabil. Dela den med personer du litar på och revidera igen vid behov. Skicka in din uppsats och andra nödvändiga dokument innan deadline.


Klicka här för fler bra exempel på uppsatser som berättar mycket om deras författare och skrevs med hjälp av resurserna som länkas ovan. Jag tror att skillnaden mellan en tråkig uppsats och en uppsats som sticker ut är denna:. ett vanligt ämne. un gemensamma anslutningar. gemensamma prestationer. ett vanligt språk. Ämne: Vissa sporter som basket är vanligare än andra som fallskärmshoppning inomhus. Mer information om en sekund. Prestationer: Vissa utmärkelser som att vinna en lokal eller statlig turnering är vanligare än andra som att vara den enda kvinnan i ditt brottningslag, till exempel, eller att spela för ett landslag. Med ett gemensamt ämne som gör gemensamma kopplingar och använder ett gemensamt språk i. Välj först ett klyschaämne som du kan använda för en uppsats.


Ta fotboll, till exempel. Steg 1: Brainstorma klichéversionen av din uppsats. Berätta först vad den typiska fotbolls- eller uppdragsuppsatsen kommer att fokusera på. Ta en titt på den här listan över värden och tänk på några klichévärden som du tror att den typiska uppsatsen skulle fokusera på. En klichékoppling för [fotboll] kan vara [lagarbete, ansvar, hårt arbete, etc. En klichékoppling för en [missionsresa] kan vara [hjälpa andra, hårt arbete, passion, etc. Steg 2: Kom på ovanliga värden. Nästa, brainstorma värden som kanske inte normalt är förknippade med fotboll eller en uppdragsresa.


En ovanlig koppling till [fotboll] kan vara [resursförmåga, sunda gränser, kritiskt tänkande, etc. En ovanlig koppling till [en uppdragsresa] kan vara [lugnhet, ansvarighet, praktiska egenskaper, etc. Om du kan hitta ett ovanligt samband kan du hitta två, om du hittar två kan du hitta tre, och om du hittar tre så har du tillräckligt med innehåll för en hel uppsats. Steg 3: Knyt värdet till ett specifikt exempel från ditt liv. Som hörnback skannar jag noggrant och systematiskt offensiven och letar efter nyanser i formationen innan quarterbacken knäpper bollen, allt på några sekunder. Se hur det blir en mer intressant fotbollsuppsats? Detta kan ta lite tid, men ha tålamod och håll dig till det.


Steg 4: Bestäm en beställning för dina uppgifter och skriv ett utkast. Försök sedan med ett utkast. För en mer omfattande guide som förklarar hur man skriver en uppsats för fritidsaktiviteter som kan fungera för andra högskoleuppsatser och stipendieuppmaningar, klicka här. Steg 1: Föreställ dig en minifilm med de ögonblick som ledde dig till ditt intresse och skapa en enkel punktöversikt:. Grundskola: Skaffa min första dinosaurieleksak och läsa dinosaurieböcker. Mellanstadiet: Besöker museer, ser vatten i mikroskop. Gymnasie: Gör research online, får praktik där vi analyserade hjärnvågor och dissekerade en stingrocka. Det gör det också lättare att skriva övergångar. Steg 3: Bestäm om du vill inkludera en specifik avhandling som uttryckligen anger ditt centrala argument - i det här fallet vad du vill studera och varför.


Denna uppsats kan vara i början, mitten eller slutet av din uppsats. Varför elektroteknik? Mitt beslut att gå in på elektroteknik var inspirerat av min önskan att förbättra säkerheten genom teknik. Tack vare inflytandet från min kusin, som nu studerar autonoma system, utvecklade jag ett intresse för elektroteknik. I framtiden: arbeta med stora företag eller med nationell säkerhet. Varför genus- och sexualitetsstudier? Mitt intresse för genus- och sexualitetsstudier väcktes i min åttonde klass Civics när vi studerade ämnen som rör sexuell jämställdhet. Jag gick in i klassen och visste att jag trodde att kvinnor hade rätt att göra val för sin egen kropp och den uppfattningen förblev densamma, men jag upptäckte komplexiteten i abortdebatter.


Jag utmanade mig själv genom att tänka på skillnaden mellan faktisk och potentiell personlighet och de moraliska rättigheterna för omedvetna liv. Om graviditeten fick samma konsekvenser för män som kvinnor, hur kan debatten vara annorlunda? Skulle denna debatt ens existera? På mitt första skift såg jag en fängslad kvinna få en förlossningsundersökning efter att ha fött barn på sin celltoalett med bara Advil, och frågorna som diskuterades i Civics blev plötsligt brådskande och verkliga. Mina skolprojekt har ofta fokuserat på reproduktiva rättigheter. Den tvärvetenskapliga karaktären av denna huvudämne kommer att tillåta mig att undersöka många andra studieområden och skapa en mer nyanserad förståelse för hur just detta område interagerar med vår värld och samhälle.


Översikt - Varför genus- och sexualitetsstudier:. Föreställ dig alla stjärnor i universum. Hjärnan har tusen gånger så många synapser, vilket gör neurologiska fel till en nästan säkerhet. Jag lärde mig detta faktum som 14-åring, när jag led av sömnlösa nätter på grund av en obekväm, obeskrivlig känsla i benet. Det tog månader av möten och tester för att få veta att det var ett tillstånd som kallas kortikal dysplasi. Även efter diagnosen finns det inget botemedel. Jag har tur. Mitt tillstånd påverkar inte min livskvalitet allvarligt. Jag vet dock att detta inte är fallet för alla.


Efter denna erfarenhet tog jag AP Biology och gick ett neurovetenskapsprogram, vilket förstärkte ämnet som mitt framtida kall. En av de mest effektfulla föreläsningarna diskuterade sjukvårdens svåra situation i utvecklingsländer. Nyfödda med extrema neurologiska underskott är vanliga, men att hitta behandlingar är det inte. Utan mödravård håller detta på att bli en växande epidemi som gör miljontals barn hjälplösa. Med en examen i neurovetenskap kommer jag att få en stark förståelse för neuralrörsutveckling och neuronal migration hos spädbarn. Jag ska då bli neurolog, specialiserad på barnsjukvård. Jag hoppas kunna arbeta för humanitära organisationer, som Läkare utan gränser, i Afrika, där hiv och polio frodas, liksom många andra sjukdomar.


Föreställ dig stjärnorna en gång till. Från hela världen kommer jag att titta på samma stjärnor i framtiden, eftersom jag hjälper barn att säkra förmågan att inte bara titta på stjärnorna, utan göra mycket mer. Krok: Koppla antal stjärnor till antal kopplingar i hjärnan och kanske nämna kortikal dysplasi. Anslut dem om möjligt. Att beskriva intresseområden är fortfarande en bra idé. Det visar din intellektuella nyfikenhet och visar din förmåga att skapa kontakter över en rad akademiska discipliner. Det fungerar så här:. Denna struktur var inspirerad av en artikel av Andy Raskin där han analyserar en pitch Elon Musk gav på Powerwall. Men på slutet jublar hans publik.


För ett batteri. Steg 1: Identifiera problemet. Beskriv utmaningen du stod eller står inför. Problemet kan vara något globalt, som en miljöfråga, eller något mer lokalt, som brist på kreativa möjligheter i din gymnasieskola. Steg 2: Höj insatserna. Hjälp oss förstå: Varför var eller är det viktigt att övervinna denna utmaning? Vad kan hända om det här problemet försvann eller försvinner? Steg 3: Beskriv vad du gjorde. Berätta för oss de specifika saker du eller du och ditt team gjorde för att lösa problemet. Steg 4: Förtydliga din roll. Beskriv ditt engagemang. Steg 5: Dela vilken inverkan du hade, lärdomar du lärt dig eller värderingar du fått. Tillhandahåll specifika bevis som ger oss en känsla av att ditt arbete betydde något. The Catalyzing Creativity Club.


Jag är stolt över att veta att mitt bidrag har visat mina kamrater att de har kraftfulla röster som förtjänar att bli hörda. Att få högre utbildning kommer att göra det möjligt för mig att fortsätta upplyftande röster och kämpa för utbildningsjämlikhet i en professionell miljö. För OppU Achievers Scholarship ber vi sökande att berätta om vad som gör dem till en presterande. Hon ger sedan konkreta exempel på sina prestationer, och hon inkluderar länkar som dokumenterar dem:. Uppsatsen är grammatiskt felfri. Den innehåller inga stavfel. Ian Tapu, en juridikstudent vid University of Hawaii, vann vårt stipendium i november. Jag förstår verkligen att underrepresenterade grupper, särskilt Pacific Islanders PI, alltför länge har varit betingade att tro att vår enda koppling till lagen är det straffrättsliga systemet.


Det är inte förvånande att acceptera denna truism när det är våra kroppar som är oproportionerligt kriminaliserade och som ett resultat överdrivet representerade i fångbefolkningen. I en tid då invandrare är mycket politiska och omtvistade, är jag en presterande eftersom jag växte upp av invandrare från Samoa och Tonga. När jag började på juristutbildningen märkte jag att det inte fanns några studentorganisationer som stödde eller förespråkade på uppdrag av PI-studenter och som ett svar grundade jag den första Pacific Islander Legal Association någonsin. Inom tre månader efter att vi bildades organiserade jag det första pre-law symposiet någonsin för Pacific Islanders. Målet med det två dagar långa symposiet var att avmystifiera ansökningsprocessen och ge PI:er möjlighet att se att de har ett utrymme inom juridikområdet.


Symposiet inkluderade två huvudtalare - en samoansk förste vice åklagare och den första samoanska domaren i USA - en panel av PI-juridiska studenter, en panel av PI-jurister, en workshop för att skriva CV och personliga uttalanden, en praktik LSAT-examen, en campustur och en informationssession för antagning och ekonomiskt stöd. Det som började som en strävan med hopp om att locka 15 deltagare, ballong in i en rörelse med 77 deltagare som kom från en mängd ö-nationer inklusive Nya Zeeland, Marshallöarna, Tonga, Fiji, Pohnpei, Samoa, Guam och Hawaii. Mitt förespråkande för mitt samhälle hittade sedan sin väg till den statliga lagstiftaren. Jag organiserade studentdeltagande, arrangerade lobbydagar på State Capitol och vittnade inför och höll möten med olika delstatspolitiker som så småningom ledde till att lagen antogs.


Jag har ett mål som homosexuell Pacific Islander - att använda lagen som ett verktyg för bemyndigande istället för förtryck. I likhet med Kaycee, svarar Ian på vår uppsatsuppmaning på ett sätt som visar att han uppfyller alla kriterier vi använder för att utvärdera kandidater. Keniece Gray, en tillträdande juridikstudent vid Georgetown, vann OppU Achievers-stipendiet i maj. Denna ihärdighet har gett mig befogenhet att överträffa de medelmåttiga förväntningar som samhället har ställt på människor uppvuxna i samhällen som mitt, platser som plågas av hög kriminalitet och fattigdom och låg utbildningsnivåer och hopp. Som en av få personer i mitt samhälle med tillgång till akademiska möjligheter och karriärmöjligheter i välståndssamhällen känner jag mig skyldig att driva på för rättvisa i sådana utrymmen. Denna känsla av skyldighet motiverar mig att utnyttja mina privilegieplattformar för att förse medlemmar i underbetjänade samhällen med resurser de behöver för att utmärka sig inom akademin och arbetskraften.


Min position som minoritet när det gäller ålder, ras, kön eller geografiskt ursprung i klassrummet och på arbetsplatsen har ofta gjort mig till måltavla för diskriminerande beteenden. Istället för att låta diskrimineringen decimera min akademiska framgång, använde jag strategier som jag lärt mig av mentorer och inkluderingsträning som att fokusera på mina styrkor och söka professionell hjälp för att klara mig. Jag litade på vad jag lärde mig om pipelineutveckling när jag genomförde sju praktikplatser och studerade utomlands för att grunda Journey to the Board JTTB, en organisation som ger underrepresenterade studenter kritiska karriärkunskaper.


Hittills har JTTB sponsrat mer än 25 studentmedlemskap i professionella organisationer och tre passansökningar för att uppmuntra studier utomlands. Medan han tjänstgjorde som International Second Vice President för Alpha Kappa Alpha Sorority, Inc. Nu förbereder jag mig för att gå på juristutbildningen i höst för att störa de genomgripande ras- och könsfördomarna i den juridiska branschen och lära mig hur man utnyttjar lagen för social förändring. Min berättelse är ett bevis på att sinnets kraft inte är ett skämt. Jag hoppas att mitt arbete inspirerar individer från liknande bakgrunder som jag att tro att de också kan trotsa stereotyper och optimera möjligheter. Ännu viktigare, jag hoppas att min berättelse påverkar andra att nå tillbaka medan de klättrar framåt. Keniece är precis den typ av kandidat vi letade efter, och hennes uppsats gav allt material vi behövde för att se det.


Hon fortsätter med att lista alla sina prestationer: sju praktikplatser, grundade en ideell organisation, aktiv i samhällstjänst. Dessa är tillräckligt imponerande i sig, men det som fick uppsatsen att sticka ut är att den fångade den passion som Keniece tar med sig till sitt arbete för att förespråka de saker hon bryr sig om:. Dessa tre uppsatsexempel skiljer sig mycket från varandra. Gemensamt för dem är dock att de alla övertygade oss om att den sökande var rätt person att ta emot OppU Achievers Scholarship. Alla sökande gjorde arbetet för att hitta rätt stipendium.

No comments:

Post a Comment